At vokse op – at modne som menneske

Fra et integralt perspektiv, handler det at modne som menneske om en udvikling, der til at begynde med er mere eller mindre automatisk, men senere fordrer en vis bevidst opmærksomhed. Som børn gror vi gennem visse stadier: Fra fødslen og et par år frem, foregår udviklingen mest på det fysiske og følelsesmæssige plan, og mens denne udvikling fortsætter, udvider opmærksomheden sig efterhånden til at inkludere endnu mere kognitiv funktion, sociale færdigheder o.s.v.

Vi bliver således (næsten) alle opdraget til at fungere i vores krop, i en familie og i et samfund til og med det udviklingsniveau, som er “standarten” i familien og samfundet.

Mark Forman har udviklet en integreret udviklingsmodel, der bygger på flere udviklingsteorier, herunder Ken Wilbers integrale teori. Forman skitserer voksenudvikling gennem forskellige stadier og fokuserer på, hvordan vi gennem hele livet vokser både kognitivt, følelsesmæssigt, socialt og åndeligt. Her er en forklaret liste over hans udviklingsstadier:

1. De prækonventionelle stadier

  • Karakteristik: Dette er det tidlige stadium af personlig udvikling, der primært er domineret af instinkter og følelser. Mennesker på dette niveau er ofte styret af umiddelbare behov og ønsker og mangler en dybere refleksion over deres handlinger eller deres konsekvenser. Synet på verden er her egocentrisk og den moralske udvikling præget af selvinteresse og efterhånden gode intentioner, men det er stadig svært at følge regler.
  • Eksempel: Små børn, der ikke har en klar fornemmelse af sociale normer eller konsekvenser, opererer på dette niveau. Det kan også ses hos voksne med mangelfuld udvikling, hvor egoistiske behov overskygger ansvarlig adfærd.

2. De konventionelle stadier

  • Karakteristik: På dette stadium er individet begyndt at internalisere sociale normer og værdier. Mennesker her fokuserer ofte på at passe ind i samfundets eller gruppens regler og forventninger. Verdenssynet er etnocentrisk – en udvikling fra tidligere egocentrisme, hvor der ses en større identitetsfølelse med gruppen, klanen, religionen og staten. Moralsk adfærd styres af ønsker om at opfylde eksterne forventninger og regler. Kulturen er båret af mytiske fortællinger.
  • Eksempel: Teenagere og mange voksne, der søger godkendelse fra deres sociale gruppe eller arbejder for at leve op til kulturelle normer, fungerer på dette niveau. Konformitet og accept er ofte centralt.

3. Det postkonventionelle stadier

  • Karakteristik: På dette stadium begynder individet at stille spørgsmål ved de sociale normer og værdier, som de har internaliseret. Der er et skift mod individuel tænkning og en mere personlig og integreret forståelse af moral og etik. Mennesker på dette niveau begynder at udvikle deres egne værdier og overbevisninger, der går ud over samfundets forventninger og regler. Synet er her verdenscentrisk med en forståelse for at alle har lige rettigheder. Kulturen er rationelt funderet, og bliver efterhånden mere og mere relativistisk på vejen ind i de post-moderne samfundskulturer.
  • Eksempel: Mange voksne i midt- eller sen voksenalder begynder at reflektere dybere over livets større spørgsmål og vælger at leve i overensstemmelse med deres egne overbevisninger snarere end at følge sociale konventioner blindt.

4. De integrale stadier

  • Karakteristik: På dette niveau begynder individet at integrere alle tidligere stadier og perspektiver i en mere helhedsorienteret livsforståelse. Her forstår individet, at forskellige perspektiver kan være gyldige på forskellige tidspunkter og i forskellige sammenhænge. Der er en vilje til at rumme kompleksitet, modsætninger og paradokser i livet, og der opstår en dybere visdom. Verdenssynet er kosmocentrisk og kulturen er holistisk og bæredygtig.
  • Eksempel: Voksne, der har en holistisk tilgang til livet og forstår, at både rationelle og intuitive, egoistiske og altruistiske handlinger har plads i den menneskelige oplevelse, fungerer på dette niveau.

5. De transpersonlige stadier

  • Karakteristik: Dette er et avanceret niveau af udvikling, hvor individet transcenderer det personlige selv og udvikler en dyb forbindelse til det universelle eller spirituelle. Der er en oplevelse af enhed med hele menneskeheden og en følelse af at være forbundet med en større helhed, der går ud over individuelle behov og ønsker.
  • Eksempel: Mennesker, der er engageret i åndelige praksisser eller har en dyb oplevelse af sammenhæng med universet, kan opleve dette stadium. Dette kan ses i mennesker, der arbejder for global retfærdighed, miljøbevarelse eller universel fred.

Forklaring af stadierne:

  • Prækonventionelt og konventionelt: Disse stadier er domineret af individuelle og sociale normer. De fokuserer på selvbeskyttelse, grundlæggende behov og social tilpasning.
  • Postkonventionelt og integralt: Disse stadier markerer et skift fra eksterne normer til en dybere, indre refleksion og integration af forskellige perspektiver.
  • Transpersonligt: Dette niveau bevæger sig ud over det individuelle selv og ind i en forståelse af universelle, spirituelle eller transcendente dimensioner af livet.

Formans model bygger på en forståelse af, at udvikling er en dynamisk proces, hvor vi ikke nødvendigvis bevæger os lineært gennem stadierne, men snarere vokser gennem livets erfaringer og integration af forskellige aspekter af vores personlighed og bevidsthed.